spannenderoadtrip.reismee.nl

De ultieme afdaling

Om 8.30 uur zitten we in de yosemite bus richting Glacier point.... met een hylarisch gezelschap. De hele bus zit vol met een groep wat oudere reizigers die allemaal een naambordje ophebben zo groot als een half a 4tje en die bij de bus allemaal een lunchpakketje uitgedeeld krijgen. Doet wel heel erg denken aan een lagere school schoolreisje. (de bus waar we inzitten is een bustour door heel Yosemite en de hikers mogen tegen betaling ook mee) Toen de bus er bijna aankwam kwam er ook nog een medewerker naar buiten die zei dat we in de rij moesten gaan staan en wat verder naar achteren op de stoep voor onze veiligheid!!?? Om te gieren gewoon!!

Als we na bijna anderhalf uur rijden op Glacier Point aankomen zijn we dan ook blij dat we er uit mogen.

Glacier Point is een uitkijkpunt op een berg meer dan 1000 meter hoger dan de vallei waar we vandaan kwamen. Vanaf hier hebben we mooi uitzicht over t dal (we kunnen zien waar onze auto geparkeerd staat) en over half dome en over de watervallen die we gisteren hebben beklommen.

En dan beginnen we aan de uitdaging waar ik t afgelopen half jaar voor getraind heb. De four mile trail. Dit is een wandeling van 4.8 mijl (dus eigenlijk hadden ze m beter 5 mile trail kunnen noemen) slingerend langs de bergwand omlaag terug naar t dal. Dit is dus 1 km afdalen over 8 km. Hoe gaan mijn knieen dit vinden ook na de inspanning van gisteren?

We komen onderweg de mooiste uitzichten tegen en ik sta soms doodangsten uit als t pad heel smal wordt en je zo naar beneden kunt vallen. Menno lacht hierom en vindt t allemaal heel gaaf.

We komen zelfs nog plekken met sneeuw tegen!!!

Heel langzaam aan merken we dat we lager komen. t Dal komt langzaam dichterbij. We moeten uiteindelijk 50 keer heen en weer slingeren met t pad om beneden te komen.

We komen mooie bloemen tegen die op de rotswanden groeien.

en vlinders.. Hele grote vlinders.

We ploeteren verder en de laatste mijl wordt t echt zwaar. Mijn knieen gaan zeer doen van t constant afremmen omdat we alleen maar steil afdalen.

Wat ben ik blij als ik beneden ben (we hebben er uiteindeijk 5 uur over gedaan) en ook heel trots op mezelf. Dit heb ik bereikt met n half jaar trainen.

In de vallei wil Menno nog verder rondspringen want er is nog veel meer te zien. Ik plof neer en besel een late lunch. Een simpele pizza heeft nog nooit zo lekker gesmaakt!! Na een uur komt Menno helemaal bezweet weer aanstuiteren. Hij heeft foto's bij zich van nog meer watervallen en van de meadows. Heeft ie gewoon nog 2 mijl gelopen. In totaal heb ik deze dag 12 km gelopen en Menno zelfs 15.

Moe maar heel erg voldaan rijden we weer terug naar ons huisje. We kunnen nu zeggen dat we Yosemite niet alleen gezien hebben maar vooral ook beleefd. En de berg heeft (net) niet gewonnen.