spannenderoadtrip.reismee.nl

Over de top!!

Oef vroeg! Om 6 uur 's ochtends rijden we nog niet helemaal uitgerust na gisteren alweer weg. Vandaag staat een lange rit van ongeveer 10 uur en meer dan 450 mijl op t programma met als eindbestemming Death Valley.

Onderweg halen we weer lekker broodjes, tanken de auto vol voor 30 dollar (wat is de benzine hier toch lekker goedkoop) en beginnen aan de stijging richting Sonora Pass. We hadden eigenlijk de Tioga Pass gepland maar deze is nog steeds niet opengesteld ivm de vele sneeuwval. Dit betekent voor ons vandaag 3 uur omrijden. Wel weer over een hele mooie route.

Menno had opgezocht wat de letter S op mijn versnellingspook betekent. Sportstand. Dan trekt ie beter op. Halverwege de eerste berg vonden we de auto wat stinken. Motor wordt wat te heet in deze stand. Ff de motor af laten koelen en verder toch maar in de normale stand.

Na een uurtje klimmen zien we hele muren van sneeuw langs de kant van de weg.

En dan te bedenken dat t 20 graden is nu bovenaan de top dus hoe veel sneeuw lag er eerst?

We passeren t bordje "elevation 9000" . We zitten nu dus op 3 km hoogte. Wauw!

Dan slingert de weg weer via haarspeldbochten razendsnel naar beneden. Zo snel dalen we dat we af en toe last krijgen van onze oren.

In de verte zien we monolake al liggen. Dit is een meer dat langzaam opdroogt en allerlei zoutcreaties aan t oppervlak laat zien.

Hier eten we onze lunch op. Inmiddels is t al weer rond de 30 graden en we merken dat we t bosgebied verlaten en de woestijn in rijden.

Na weer 3 uur rijden tanken we nogmaals de auto vol. De airco draait op volle toeren en slurpt best wel veel benzine.

Het landschap verandert steeds meer totdat we echt alleen maar gele dorre stuikjes tegenkomen en we zien de temperatuur stijgen op onze autometer. Gelukkig geeft de motor geen krimp meer.

Voordat we Death Valley inrijden moeten we nog een bergketen over en er staan waarschuwingsborden dat we beter de airco uit kunnen zetten omdat anders de kans groot is dat de automotor oververhit raakt. Oef dat is niet fijn rijden zo zonder airco. Gelukkig zijn we in ongeveer 20 minuten op t hoogste punt en we zetten de airco weer aan.

Nog ff langs de sanddunes

. Hier maken we snel wat foto's en racen dan terug naar de auto. 't Is inmiddels 48 graden en dan is t buiten echt niet te harden.

Door naar t hotel dat middenin Death Valley ligt. Gelukkig heeft de kamer airco. Menno gaat nog ff een rondje hotelterrein doen aangezien hier oude treinen staan.

Als ie daarvan terugkomt rijden we nog een stuk Death Valley in om de zonsondergang te zien maar eigenlijk zijn we al te laat. Omdat we tussen de bergen zitten is de zon eigenlijk al onder.