spannenderoadtrip.reismee.nl

waterig, goen en veel beestjes

Vanmorgen sta ik te stuiteren naast m'n bed. Tis vandaag een echte Erla dag.

We gaan bootje varen.

Maar eerst moeten we er nog heen rijden. Gelukkig over een snelweg dus we schieten goed op en na 1,5 uur rijden melden we ons om 09.15 uur bij de boot. De boot vertrekt vanuit Anacortes en we gaan waren langs de san juan eilanden.

Een half uur later varen we de haven al uit. Op zoek naar Walvissen en orca's.

Op de kant was t goed warm maar op de boot met 40 km per uur voelt t wat frisjes.

Hoewel t niet waait vandaag hebben we na een uur varen toch flink last van ruwe zee. Dit komt volgens de kapitein door de getijdestromingen die met flink geweld water tussen de nauwe doorgangen naar de eilanden doorstuwen.

De halve boot is zeeziek en ook ik voel me groenig. Ik ga van de voorboeg af en naar binnen naar t midden van de boot waar je de deining iets minder voelt. Binnen krijg ik van de bemanning wat tabletten en gember en gelukkig voel ik me na een uurtje weer goed.

Tegen de tijd dat we orca's gevonden hebben durf ook ik weer naar buiten te gaan wat wel lekker is want binnen hangen er meerdere mensen boven een plastic zak en dat hoor en ruik je.

We blijven wat hangen bij de orca's en horen dat t een groep is die ze hier maar zelden zien.

De bioloog aan boord legt uit hoe ze de orca's van elkaar kunnen onderscheiden via de beschadigingen aan de vinnen. Ze heeft ook een gids waar ze allemaal in staan en als we goede foto's van de orca's hebben proberen we ze straks te herkennen.

Na een tijdje gekeken te hebben varen we ineens weg en binnen 5 minuten zien we een humpback whale met kalf. Van de moeder zien we allen de rug maar t kalf heeft er zin in en we zien een zijvin,

twee vinnen als ie op z'n rug zwemt,

en een breach. Dit is als ie helemaal uit t water springt en zich op zijn rug laat vallen. Een soort bommetje dus.

En Menno krijgt dit nog op de foto ook.

Op de terugweg zien we nog wat bold eagles redelijk dichtbij en wat zeehonden die heerlijk in de zon liggen.

Eenmaal terug aan land is t na drieen en we hebben trek gekregen dus we beroven de lokale supermarkt van wat yoghurt en lekker koud drinken. Alweer kofferbaklunch.

Op de boot hadden we nog een tio gekregen over een mooi uitzichtpunt in de buurt dus daar rijden we nog heen.

Voor mij is dit weer een uitdaging want Erla en hoogtes...

Deception Bridge. 60 meter boven de rivier verbindt twee eilanden met elkaar. Erover heen rijden vind ik inmiddels al niet erg meer maar Menno wil er ook overheen lopen en over de reling hangen en t liefst aan een teen over de rand bungelen....

Ik verzamel moed en loop oook een klein stukje over de brug. brrrr snel weer terug naar de kant.

Helaas komen we daarna in de file terug naar ons hotel dus we gaan heel amerikaans maar ergens een hamburger eten en rijden daarna weer verder. Nu nog bedenken wat we de laatste dag hier gaan doen. Zoveel opties, zoveel te zien en te doen...

We besluiten t morgenochtend te beslissen. Nu zijn we allebie best moe. De vakantie begint zijn tol te eisen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!