spannenderoadtrip.reismee.nl

De mist in

Vanmorgen staat er als eerste een lange rit op t programma. Bijna 3 uur gaat t duren om weer naar de andere ingang van Yosemite National Park te rijden. Om 6 uur zitten we al in de auto om rond 9 uur t park dan echt binnen te rijden.Als eerste komen we langs t uitkijkpunt tunnelview. Dit is een soort doorkijkje over heel Yosemite.

En door. Ondanks de drukte vinden we vrij makkelijk een parkeerplek. Nu eerst een vroege kofferbaklunch met vers gehaalde broodjes uit de supermarkt. Hierna pakken we een rugzak in vol met drinken en gaan met de shuttlebus naar de trail die we willen gaan lopen. De Misttrail heen en de Muir trail terug.

De misttrail begint vrij makkelijk over een pad dat 80 meter klimt en uitkomt bij een brug over een waterval.

Prima te doen. Nu komt de uitdaging. t Tweede gedeelte klimt 350 meter extra over een pad naast de waterval omhoog.

Doordat er afgelopen winter zoveel sneeuw is gevallen is de waterval zo heftig dat t regent op t pad en de stenen rotstrappen onder water lopen. Er loopt dus ook een waterval over de trap waardoor t extra glibberig wordt.

We lezen later dat er een week eerder een getrainde loper uit is gegleden hier en is overleden omdat ie in t water is gevallen en meegesleurd is.

Als we denken dat we boven zijn zien we nog meer trappen en t wordt steeds steiler en wij steeds vermoeider. Uiteindelijk zijn we echt boven en kunnen we de Vernal Falls van bovenaf bekijken.

We rusten hier even uit en genieten van t zonnetje en de opdringerige eekhoorns en de opvallende blauwe vogels die hier rondvliegen.

Terug gaan we via de muir trail. Dit schijnt een makkelijker pad te zijn om af te dalen aangezien weer via de glibbertrappen omlaag voor mij geen optie is.

Makkelijk en afdalen.... helaas. Om bij deze trail te komen moeten we schijnbaar eerst nog een heel stuk omhoog lopen in de brandende zon via allerlei rotsstenen. Bijna een uur later mogen we eindelijk aan de trail omlaag beginnen.

Via een groot aantal switchbacks dalen we langs de zijkant van de berg af naar beneden.

Als we op tweederde zijn zien we een groep mensen staan wijzen naar iets aan de kant van t pad. Blijkt t een beer te zijn. Onze eerste beer van deze vakantie.

Blij lopen we weer door en na 5 uur wandelen en klimmen en klauteren zitten we weer in de bus terug naar de parkeerplek van onze auto. Nu moeten we nog opschieten ook want met ons nieuwe verblijf hadden we afgesproken dat we voor 18 uur zouden arriveren.

Door wegwerkaamheden zijn komen we een kwartier te laat aan.

We koken nog ff snel iets en liggen vrij vroeg in ons bed. Ik ben best moe maar ook heel blij en trots dat we in totaal 7,5 km hebben gelopen met een behoorlijke helling en veel oneffen terrein en dat mijn enkels en knieen dit hebben volgehouden.